Internal regulations
Vedení bakalářských prací odborníky z jiných kateder
Ve výjimečných případech mohou studenti bakalářského studijního programu Anglický jazyk se zaměřením na vzdélávání (maior) požádat, aby jejich bakalářskou práci vedl akademický pracovník z jiné katedry univerzity. Všechny takové žádosti se vždy posuzují individuálně a pečlivě se zvažuje opodstatnění každé jednotlivé žádosti.
Minimální podmínky jednotlivých žádostí jsou následující:
- Zvolené téma není schopen vést žádný člen katedry anglického jazyka, nebo takový příslušný člen katedry již dosáhl maximálního počtu vedených studentů, jak je definován ve Směrnici děkana č. 1/2018 ze 7.3.2018 - Vedení bakalářských a diplomových prací na FP TUL.
- Navržené téma musí být v oblasti anglických studií v nejširším smyslu. (Např. témata jako Historie českého divadla nebo Pronásledování židů na Liberecku by se do zmíněné oblasti nevešla, ale Historie Čechů v Královském letectvu (RAF) za druhé světové války nebo Urbánní geografie Londýna ano.)
- Vybraný školitel a vedoucí příslušné katedry souhlasí s vedením práce.
- I v těchto případech by bakalářská práce měla být v anglickém jazyce. V českém jazyce lze práci psát pouze v případě, kdy vedoucí práce není schopen vést práci v angličtině. (To se posuzuje na základě publikací vedoucího práce.)
- Práce, které jsou psány česky, je při státní závěrečné zkoušce nutné obhajovat v angličtině.
- Oponentní posudek musí vypracovat člen katedry anglického jazyka.
- Při zadání BP přes IS/STAG student si vybere katedru školitele (nikoliv KAJ). Zadání schvaluje přímý nadřízený vybraného školitele (tzn. vedoucí příslušné katedry). Před schalováním student musí vedoucímu mimo KAJ poskytnout písemné potvrzení z KAJ, že zadání je přijatelné.
V Liberci dne 15.4.2021
Mgr. Zénó Vernyik, Ph.D.
odborný garant studijního programu
vedoucí katedry anglického jazyka
Doporučení katedry ohledně bakalářských prací z didaktiky anglického jazyka
Bakalářské práce na téma didaktiky anglického jazyka nedoporučujeme. Důvodem je skutečnost, že bakalářský program pokrývá jen základy výuky angličtiny jako cizího jazyka a pouze v jednom, a to posledním, semestru studia.
Studenti, kteří by si jako téma bakalářské práce zvolili didaktiku anglického jazyka, by byli v porovnání se studenty, kteří píší práce v oblasti lingvistiky, literatury nebo kulturních studií, nespravedlivě znevýhodněni. Jsou-li ale ochotni toto zvýšené riziko podstoupit, mohou si zažádat o výjimku, která se ovšem uděluje za následujících podmínek:
- Veškeré výjimky se posuzují jednotlivě.
- Aby byla žádost o výjimku schválena, musí žadatel předložit mimořádně dobře navržený plán výzkumu a měl by přesvědčivě prokázat buď rozsáhlé zkušenosti s výukou nebo solidní znalost didaktiky cizích jazyků.
- Žádost posuzuje budoucí vedoucí práce.
- Konečné rozhodnutí učiní vedoucí katedry na základě doporučení vedoucího práce (což představuje standardní postup pro všechna zadání).
- Výjimku lze udělit studentům v prezenční i kombinované formě studia.
V Liberci dne 9.4.2021
Mgr. Zénó Vernyik, Ph.D.
odborný garant studijního programu
vedoucí katedry anglického jazyka
Vyjádření garanta ze dne 26. 8. 2019
UZNÁNÍ PŘEDMĚTŮ PRO STUDENTY, KTEŘÍ PO ZANECHÁNÍ STUDIA V OBORU "SPECIALIZACE V PEDAGOGICE – ANGLICKÝ JAZYK SE ZAMĚŘENÍM NA VZDĚLÁVÁNÍ" ÚSPĚŠNĚ VYKONAJÍ PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY DO STUDIJNÍHO PROGRAMU "ANGLICKÝ JAZYK SE ZAMĚŘENÍM NA VZDĚLÁVÁNÍ"
Nový studijní program "Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání" je svým odborným zaměřením a strukturou velmi podobný oboru "Specializace v pedagogice – anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání" a proto lze celou řadu předmětů uznat buď přímo, nebo v kombinaci s jinými předměty. Nicméně existují určité více či méně radikální změny ve studijním plánu, které znemožňují uznání literárně-kulturních předmětů a vytvoří velmi specifickou situaci ve věci uznání výuky slohové části praktického jazyka.
Samozřejmě v případě každého předmětu platí zároveň podmínky uznatelnosti stanovené ve Studijním a zkušebním řádu TUL, v platném znění, a ve směrnicích, opatřeních a příkazech děkana. Mám na mysli především opatření děkana č. 8/2009 ze 4. března 2009, které vylučuje uznání předmětů se známkou dobře (3) a stanoví specifické termíny a administrativní náležitosti žádosti o uznání studijních povinností. Zároveň i nadále platí upřesnění katedry anglického jazyka ke zmíněnému opatření děkana vydané 23. října 2009, které stanoví, že "předměty ukončené zkouškami, ve kterých byl student ohodnocen známkou dobře, je nutno absolvovat znovu, včetně získání zápočtů".
PŘÍMO UZNATELNÉ PŘEDMĚTY
Starý předmět |
Nový předmět |
KAJ/AAUBE – Akademické psaní |
KAJ/PP3BE – Psaný projev III: Akademické psaní |
KAJ/PR3BE – Praktický jazyk 3 |
KAJ/JD3BE – Jazykové dovednosti 3 |
KAJ/PR4BE – Praktický jazyk 4 |
KAJ/JD4BE – Jazykové dovednosti 4 |
KAJ/SY1BE – Syntax 1 |
KAJ/LI3BE – Lingvistika III: Syntax 1 |
KAJ/SY2BE – Syntax 2 |
KAJ/LI4BE – Lingvistika IV: Syntax 2 |
KCL/ZJV-B – Základy jazykovědy |
KRO/ZAJ – Základy jazykovědy |
Povinně volitelné předměty se uznávají.
PODMÍNEČNĚ UZNATELNÝ PŘEDMĚT
Starý předmět |
Nový předmět |
KAJ/PR2BE – Praktický jazyk 2 |
KAJ/JD2BE – Jazykové dovednosti 2 |
Předmět se uznává jen studentům, kteří získali známku výborně (1) nebo výborně minus (1-). V případě horších známek získaných v minulosti není jisté, zda má student stále potřebnou úroveň B2.
PŘEDMĚTY UZNATELNÉ V KOMBINACI
Jestli student splnil oba staré předměty, tyto předměty dohromady se uznávají jako jeden nový předmět. Když však má jen jeden předmět z dané dvojice, musí absolvovat celý nový předmět, jestli to garant nového předmětu jinak neurčí.
Starý předmět |
Nový předmět |
KAJ/FO1BE – Fonetika, fonologie AJ1 |
KAJ/LI1BE – Lingvistika I: Fonetika a morfologie |
KAJ/FO2BE – Fonetika/fonologie AJ2 |
KAJ/LI2BE – Lingvistika II: Fonologie a morfologie |
KAJ/PR1BE – Praktický jazyk 1 plus KAJ/UJBE – Úvod do studia jazyka |
KAJ/JD1BE – Jazykové dovednosti 1 |
KAJ/UDBE – Didaktická propedeutika plus KAJ/DIBE – Didaktika cizích jazyků |
KAJ/ZADBE – Základy didaktiky anglického jazyka |
NEUZNATELNÉ PŘEDMĚTY
KAJ/PR5BE – Praktický jazyk 5 se neuznává. KAJ/JD5BE – Jazykové dovednosti 5 je předmět profilujícího základu, který má za cíl zajistit, aby studenti měli potřebnou jazykovou úroveň C1. Tato úroveň je definovaná jako bezpodmínečný výstup studijního programu, bez kterého student nemůže postoupit k SZZ. Ačkoli KAJ/PR5BE – Praktický jazyk 5 má stejnou jazykovou úroveň, když se anglický jazyk po nějakou dobu nepoužívá, úroveň se velmi rychle zhoršuje, a proto zkoušky složené v minulosti již nemusejí být vypovídající.
KAJ/UKLBE – Úvod do kultury a literatury, KAJ/BRSBE – Britské studie a KAJ/AMSBE – Americké studie se neuznávají. Nové předměty KAJ/KU1BE – Kultura I: Úvod do kultury a literatury, JAK/KU2BE – Kultura II: Britská studia a KAJ/KU3BE – Kultura III: Americká studia mají radikálně odlišné počty vyučovacích hodin a také jiné počty kreditů.
NOVĚ SAMOSTATNÁ VÝUKA PSANÉHO PROJEVU
Jak je stanoveno výše, předmět KAJ/AAUBE – Akademické psaní se přímo uznává jako nový předmět KAJ/PP3BE – Psaný projev III: Akademické psaní. Uznání slohové části předmětů KAJ/UJBE – Úvod do studia jazyka a KAJ/PR2BE – Praktický jazyk 2 za nový předmět KAJ/PP1BE – Psaný projev I: Základy není automatické. Uznání či neuznání doporučuje garant nového předmětu na základě výsledků studenta v předchozím studiu. Předmět KAJ/PP2BE – Psaný projev II: Esej má studijní náplň, která je značně odlišná od výuky ve slohové části předmětů praktického jazyka, a proto je nutné tento předmět absolvovat.
V Liberci dne 26.8.2019
Mgr. Zénó Vernyik, Ph.D.
odborný garant studijního programu
vedoucí katedry anglického jazyka